Tradycyjne formy reklamy vs. gadżety reklamowe – porównanie

Tradycyjne formy reklamy vs. gadżety reklamowe – porównanie

Reklama jest nieodłączną częścią funkcjonowania każdej firmy, niezależnie od jej profilu, wielkości i zasięgów. Bez żadnej promocji informacja o istnieniu danej marki i jej działalności nie dotarłaby do potencjalnych klientów, a firma nie znalazłaby swoich odbiorców. Skuteczna reklama jest więc podstawą działalności każdej firmy. Wydatki na promocję wcale nie muszą być duże, by była ona skuteczna. Najważniejsze jest to, by jej forma i treść była dopasowana do określonej grupy odbiorców. Choć może wydawać się, że tradycyjne formy reklamy i gadżety reklamowe nie mają dziś szans z przekazem multimedialnym, to jednak praktyka zdaje się temu zdecydowanie zaprzeczać. Obydwie formy nadal mają się świetnie, a co więcej, są jednym z tańszych i przy tym skutecznych sposobów promocji. Porównujemy skuteczność tradycyjnej formy reklamy i gadżetów reklamowych. Na którą warto postawić, by skutecznie wypromować swoją markę? 

Spis treści:

  1. Kreatywna, ale czy skuteczna? Jaka powinna być reklama?
  2. Reklama tradycyjna w radio i prasie – czy ma dziś szanse?
  3. Gadżety reklamowe i ich zalety

Kreatywna, ale czy skuteczna? Jaka powinna być reklama?

Dziś reklama kojarzy się przede wszystkim z multimediami, a działy marketingu i zespoły kreatywne w firmach dosłownie dwoją się i troją, by stworzyć przekaz jak najbardziej atrakcyjny zarówno pod względem formy, jak i treści. Oryginalne łączenie obrazu, dźwięku, kolorystyki i nierzadko efektów specjalnych ma wyróżnić reklamę na tle innych, a tym samym przyciągnąć i zatrzymać uwagę klienta. Jednak pewien, całkiem spory zresztą problem polega jednak na tym, że obraz, dźwięk i kolory dosłownie atakują dziś odbiorców z każdej strony, przede wszystkim w telewizji i internecie, a nawet na ulicy (np. reklamy multimedialne na billboardach czy w środkach komunikacji miejskiej). 

Natłok informacji i bodźców sprawia, że efekt bywa odwrotny do zamierzonego i zamiast przyciągnąć uwagę, reklamy odstraszają i są wręcz ze złością ignorowane. Ani przekaz, ani marka nie zostają więc zapamiętane. Inna sprawa to ta, że przekaz kierowany do wszystkich nie jest kierowany tak naprawdę do nikogo. Jedną z cech skutecznej reklamy jest bowiem dopasowanie jej formy i treści do konkretnej grupy odbiorców. 

Reklama tradycyjna w radio i prasie – czy ma dziś racje bytu?

To właśnie między innymi z tego względu tradycyjne formy reklamy (radio, prasa) wciąż mają się dziś dobrze. Nie są tak nachalne, jak reklama multimedialna, a przy tym grono ich odbiorców się zawęża. Danej stacji radiowej słucha określona grupa ludzi, tak samo, jak konkretne grono odbiorców sięga po wybrany tytuł prasowy. To daje znacznie większe możliwości dopasowania formy reklamy do docelowej grupy odbiorców, bo ich grono jest zawężone. Druga istotna kwestia to ta, że radiowe czy prasowe reklamy nie są nachalne i męczące, a to znacznie uprzyjemnia ich odbiór. Odbiorca może bez problemu pominąć przekaz, a właśnie dzięki temu, że ma wybór, chętniej przeanalizuje treść, która nie atakuje go z różnych stron. 

Reklama prasowa jest trwała (można do niej wrócić w każdej chwili), a przekaz radiowy jest powtarzalny, a przy tym krótki. W obu formach reklama nie jest więc męcząca, co znacznie zwiększa szanse na to, że jej funkcja będzie skuteczna i zainteresuje odbiorcę. 

Pewnym minusem jest jednak to, że nie ma tutaj zbyt wiele miejsca na wyjątkową kreatywność.

Taka forma przekazu marketingowego sprawdzi się świetnie przede wszystkim wówczas, gdy w gronie docelowych odbiorców produktu lub usługi znajdują się użytkownicy tych właśnie mediów. Reklama w prasie doskonale trafi np. do seniorów, którzy nie korzystają z komputerów i smartfonów, a często również i z telewizji. Radio towarzyszy zaś wielu osobom w przeróżnych sytuacjach (między innymi w pracy czy w trasie), a równowaga między reklamami, muzyką a wiadomościami i audycjami jest dobrze zachowana. 

Gadżety reklamowe i ich potencjalne korzyści 

Drugą kategorią nośników, na które zdecydowanie warto zwrócić uwagę, są gadżety reklamowe. Kojarzą się przede wszystkim z drobiazgami, takimi jak długopisy, kubki czy notesy, jednak w tej kategorii może kryć się tak naprawdę wszystko – od tych niepozornych drobiazgów, przez elektronikę, po odzież i akcesoria do domu i ogrodu czy na plażę. 

Może wydawać się, że gadżety promocyjne to przeżytek, podobnie jak reklama w tradycyjnych mediach. Jednak praktyka pokazuje, że wciąż mają się świetnie i co więcej, wcale nie zanosi się na to, by coś w tej kwestii miało się zmienić. Popularność gadżetów reklamowych wynika przede wszystkim z tego, że trafiają do ściśle określonej grupy docelowej, a dzięki temu, że wybór przedmiotów nadających się do tej roli jest naprawdę duży, łatwo znaleźć coś na każdą okazję.

Gadżety reklamowe są również jedną z najmniej kosztownych form reklamy, a ich zasięg może być naprawdę duży. Dodatkową zaletą jest to, że takie nośniki często nawet nie są postrzegane jako reklama, bo są to przedmioty codziennego użytku. Nadrukowane logo mimochodem rzuca się w oczy i zostaje podświadomie zapamiętane, a to sprzyja budowaniu pozytywnego wizerunku marki.

Wystarczy, że kubek, elektroniczny gadżet, a nawet notes reklamowy położysz na biurku, by reklamowy nadruk zwrócił na siebie uwagę. Taka forma promocji ma przewagę zarówno nad reklamą multimedialną, jak i tradycyjną, bo odbiorca otrzymuje praktyczny przedmiot, który przyda się na co dzień! 

 

Blog - wszystkie wpisy

Zaufali nam

  • LOT Ams
  • Kraft
  • Kopernik
  • BOŚ Bank
  • BP
  • KNF
  • LG
  • MEN
  • Momondo
  • Motip
  • Novascon
  • Nutricia
  • Desir
  • PGNiG
  • Pracuj.pl
  • PWN
  • PWR
  • QAD
  • Qubus
  • Skanska
  • Tiptopol
  • TMS
  • Toshiba
  • WAgo
  • Aereco
  • Baker
  • Ceneo
  • Cuprum
  • Danwood
  • Credit Suisse
  • IMGW
  • INSS-POL
  • Oktawave
  • Opera
  • RMF Maxx
  • Saint-Gobain
  • SIL-PRO
  • DFS
  • Delifrance
  • Lean
  • Mobile Vikings
  • Objectivity
  • Sms
  • 3M
  • Adamed
  • Atlantic
  • Balluff
  • BAT
  • BNP
  • CA
  • Develey
  • Lapp
  • Libet
  • Santander
  • SIG
  • TH
  • Thermaflex
  • VB
  • Zielona
  • YOKOHAMA
  • Ecol
  • Man and Machine
  • Logintrans
  • URSAPHARM
  • TUV Rheinland
  • HACH LANGE
  • TELFORCE ONE
  • GALERIA BURSZTYNOWA
  • JUKI
  • DPIIN
  • IOM
  • OBO Betterman
  • ARIMR
  • GIOŚ
  • HUCK
  • DR. MAX
  • TYTANIUM